Angsten en fobieën

 

Verstand vs. gevoel

Rationeel (bewust) gezien weet iemand met angst wel dat de angst gewoonlijk niet terecht is, toch zijn de gevoelens wel degelijk echt. De gedachte aan datgene kan al voldoende zijn om een flinke reactie op te wekken. Stress, paniek, klamme handen, duizelig, misselijk … De klachten die angsten en fobieën kunnen veroorzaken zijn niet mis.

Vaak wordt er gedacht aan angst of fobie voor een diersoort, hoogtes of falen. Mensen kunnen ook bang zijn voor bijvoorbeeld het verlies van een dierbare of ziek worden. Wat het ook is, een angst of fobie is op de achtergrond continue aanwezig en kan een enorme uitwerking hebben op het leven. Het kan zijn dat de cliënt niet meer van het leven kan genieten, last heeft van de lichamelijke effecten of aanpassingen maakt om de angst te voorkomen.

Aandacht sturen

Wanneer iemand een angst heeft, is het filter van het onderbewuste vaak afgesteld op het zien van de veroorzaker. Iemand met een fobie voor muizen zal bij een onverwachte beweging die vanuit de ooghoeken wordt gezien, meteen de angstreactie kunnen ervaren – het zou tenslotte een muis kunnen zijn.

Verstandelijk weet de cliënt wel dat het maar een klein beestje is, geen gevaar is, banger is voor de cliënt dan andersom … Gevoelsmatig kan de angst echter steeds groter worden, de aandacht wordt er nog meer op gevestigd. Bij het herinneren van een situatie waar een muis aanwezig was, zullen de neutrale of positieve details van de situatie verder verdwijnen en zal de aandacht als vanzelf nog meer op de muis gericht worden.

Het helpt om bij een herinnering juist de aandacht te richten op alles wat geen muis is, zodat de veroorzaker van de angst weer kleiner kan worden. Denk aan alle zintuigen, zoals horen. Welke geluiden waren er, waren ze hard of zacht, dichtbij of ver weg?

Behandeling

Een angst of fobie ontstaat ergens in het leven, mogelijk al op zeer jonge leeftijd. Soms is bekend wat de oorzaak is, soms weet de cliënt alleen dat het al lang aanwezig is. Met hypnotherapie kan het probleem aangepakt worden, door bijvoorbeeld de herinnering van de oorzaak bij te sturen of door een andere reactie te creëren. De angst wordt verwijderd, niet de veroorzaker van de angst.