Zelfhypnose

 

Jezelf in trance brengen

Je zou kunnen discussiëren dat alle hypnose zelfhypnose is, maar in deze post doelen we puur op het hypnotiseren van jezelf. Sommige mensen gebruiken een progressieve relaxatie, anderen maken gebruik van een trigger, weer anderen vinden het prettig om er audio opnames bij te gebruiken. Er zijn vele manieren om dit te doen, van heel simpel en voor iedereen effectief tot gecompliceerd en specifiek. Je kunt zelfhypnose leren in workshops, uit boeken en ander materiaal, zoals video’s.

Het verschil

Bij zelfhypnose is je bewuste meer aanwezig dan bij hypnose, omdat er geen begeleiding is en jij jezelf begeleidt. Je kunt zelfhypnose waar en wanneer dan ook gebruiken. Je kunt bij zelfhypnose zelf kiezen in welke richting je gaat en hoe ver je daarin gaat. En je kunt de suggesties die het beste voelen gebruiken, er is niemand die je vertelt welke suggestie dat zou moeten zijn.

Je kunt bij zelfhypnose flink werk verrichten, zoals: je onderbewuste bijsturen, pijn verminderen, jezelf een boost geven of beperkende overtuigingen aanpakken. Voor therapie is het echter handig en verstandig om dit met een therapeut te doen. Een therapeut gidst je op een veilige manier door een sessie heen, en kan je onder andere dieper in trance begeleiden en onderwerpen behandelen die alleen lastiger te behandelen zijn.

Meditatie

Zelfhypnose is anders dan meditatievormen en mindfulness, al zijn er zeker overeenkomsten te vinden. Het één sluit het ander natuurlijk ook niet uit. Bij meditatie en mindfulness kun je je heel bewust zijn van hetgeen waar je mee bezig bent en dat je in het hier en nu bent, terwijl je bij hypnose weliswaar heel gefocust bent, maar tegelijkertijd verder losstaat van je lichaam. Daarnaast ben je tijdens hypnose ontvankelijker voor suggesties, waardoor je met hypnose veel sneller het gewenste resultaat kunt bereiken.